Terug naar > Actueel
Hoe breng je een boodschap over?

Kent u dat? Koffie op je werk. Met een beetje betere kwaliteit van de koffie (of een goedkope automaat) mag je zelf suiker en melk toevoegen aan je koffie. Dat zit vaak in zakjes. Hebt u ooit eenheid ontdekt in de kleur of vormgeving van die zakjes? Kunt u altijd in 1 oogopslag herkennen of er suiker of melk in een zakje zit? Er zijn vele wegen naar Rome om informatie over te dragen. Voor de zintuigen van de mens kan dat zijn:

  • Onderscheid in kleur
  • Onderscheid in vorm: rond – vierkant – rechthoekig etc.
  • Toevoeging van tekst of symbool
  • Onderscheid in geluid: hoog – laag, continu of onderbroken
  • Onderscheid in gevoel: hard – zacht, scherp – afgerond

Onderscheid in geur en onderscheid in smaak wordt minder vaak toegepast.

Maar als je onderscheid hebt aangebracht, moet het onderscheid herkend worden en als laatste stap – de belangrijkste ! – begrepen worden.

Onderscheid in kleur werkt alleen als je echt verschil hebt en het verschil in de onderlinge vergelijking opvalt en het verschil ook ten opzichte van de omgeving opvalt. Onderstaande suiker- en melkzakjes zijn onderscheidend, maar herkent u het onderscheid in 1 oogopslag?

Met wat moeite zult u ontdekt hebben dat op het ene zakje sugar staat, en op het andere creamer. Maar de letters zijn geel op een kleurrijke ondergrond waarin kleuren gebruikt zijn waar  het geel van de letters niet goed bij opvalt. En als die zakjes nu eens niet op een grijze ondergrond lagen, maar op 1 hoop of in een lichtoranje- of okergele achtergrond? Dus is het gelukt om in 1 oogopslag het verschil duidelijk te maken?

Voor verschil in kleur zijn kleurcontrasten dus van belang. Nu is verschil in kleur eenvoudig te realiseren. Ik ken suikerzakjes in wit, suikerzakjes in bruin, melkzakjes in wit, melkzakjes in blauw etc. De Volgende stap is dus dat de over te brengen boodschap begrepen moet worden. Dit betekent dat de gebruikte kleur iets moet zeggen over wat er in het zakje zit. Onderstaande zakjes zijn goed onderscheidend in kleur.

Maar waar zit nu de melk in en waar de suiker? De kleur zwart heeft geen relatie met melk of suiker, tenzij je wat verder zoekt en bijv. denkt aan donkere suiker, maar dat is al ver gezocht. De kleur wit heeft een relatie met zowel melk als suiker. Bij roomwit, de kleur van het zakje op de foto, denken mensen mogelijk sneller aan melk, maar is dat zeker?

Zo ziet u maar weer: Een boodschap overbrengen door verschil te maken is zo eenvoudig nog niet, zelfs niet bij zakjes voor melk en suiker voor in de koffie. Er is een apart vakgebied voor: human factors.

Nu zijn suiker- en melkzakjes nog redelijk onschuldig, maar wat als we medicatie niet goed van elkaar kunnen onderscheiden? Dan kunnen de gevolgen desastreus zijn! Bekijk hier ons etiketten-project van ready to use infusie-oplossingen in flacons, hiermee behoorden we tot de 10 beste inzendingen van de IGZ Zorg Veilig Prijs (2011).

26 januari 2015 – door ir Melcher Zeilstra EurErg

Datum van publicatie

26 januari, 2015

Category

Tags