Het belang van een onderscheidende interface

Afgelopen vrijdag wilde ik uit eten gaan en ik had een restaurant in gedachten onder de rook van Rotterdam. Dus ik google de naam van het restaurant (X) en de eerste hit is “Restaurant X”. Hebbes. Ik klik door: “Welkom bij X” en een telefoonnummer met 0181… ik heb gelijk gebeld en gereserveerd, geregeld!

In het restaurant een dag later blijkt de reservering niet te vinden. Geen probleem gelukkig, maar wel vreemd. We kunnen plaatsnemen en heerlijk eten. Om 9 uur gaat mijn telefoon: “Met restaurant X in Y …”. Het kwartje valt direct. Er is nog een restaurant onder de rook van Rotterdam met dezelfde naam. En ja, ik heb bij het andere restaurant gereserveerd. En ik bleek niet de eerste …

De telefoonnummers blijken voor iemand die de netnummers niet kent, niet erg onderscheidend: 0181 en 0184. Het onderscheid moet opvallender. Bijvoorbeeld door direct bij het telefoonnummer ook nog het adres en de vestigingsplaats te vermelden. Of door de plaatsnaam onderdeel van het webadres te maken.

Ook in de werksituatie komt het voor dat er fouten worden gemaakt als zaken te veel op elkaar lijken en de verschillen niet opvallend genoeg zijn. Methoden om verschillen onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld op een paneel met verschillende knoppen, zijn:
• verschillende knoppen hebben verschillende kleuren
• verschillende knoppen hebben verschillende vormen
• teksten bij de knoppen waarin met name het onderscheid wordt vermeld
Hierdoor worden verschillen zichtbaar en voelbaar. Het heeft de voorkeur als deze coderingen in kleur en vorm ook een betekenis heeft die past bij de functie van de knop. Maar zoals uit onderstaande foto blijkt, is dat niet noodzakelijk. Voor het ontwerp van mens-machine interacties zijn veel standaarden en normen die wij gebruiken, deze zijn ondergebracht in bijvoorbeeld de ISO 9355.

Als Human Factors specialist ondersteun ik mijn opdrachtgevers bij het ontwerp van bedieningspanelen en computerinteractie. Zodat mensen die met deze producten moeten werken of in contact komen, bijvoorbeeld als klant, zich niet vergissen. Want dat heeft altijd ongewilde en ongewenste effecten. Voor een analyse of ontwerp van uw machines of bedieningspanelen kunt u contact met mij opnemen!

3 augustus 2015 - door ir Colete Weeda EurErg

Delen: