Googlebril: kwaal of zegen?

Onlangs in het nieuws: "Verkeerspsycholoog: verbied Googlebril altijd in het verkeer". Hierin maakt Karel Brookhuis van de Rijksuniversiteit Groningen duidelijk dat Google Glass in het verkeer afleidend zal werken. Met name voor jongeren zou de bril levensgevaarlijk kunnen zijn. Nu al verbieden lijkt hem verstandig omdat we er anders al aan gewend zijn.

Nu zal ik zeker niet bestrijden dat gadgets als smartphones afleidend zijn. Er is overtuigend bewijs dat zowel het hanteren van smartphones, als de cognitieve belasting van het voeren van een gesprek, het formuleren van een SMS, etc. de verkeersprestatie niet ten goede komen. Het voeren van een telefoongesprek - ook handsfree - verlaagt de attentie op de weg met 19%. Dit is vaak erger dan het effect van alcohol (The Ergonomist, oktober 2013). Vergroting van de afstand tot voorligger, verlaging van de snelheid, vergroting van de afstand tot de stoep, slingeren, en vooral het missen van cruciale informatie zijn het gevolg.

Verbieden dus? Tja, dan is altijd de vraag hoe we dat gaan handhaven. Is het dragen van Google Glass ook bewijs dat hij aan staat? En bovenal: is het beeld daadwerkelijk afleidend? Inmiddels is de bril al gebruikt bij medische ingrepen (zie deze blog). Dus positief gedacht (that's me) zouden er apps ontwikkeld kunnen worden die juist meer inzicht geven in de verkeerssituatie. Vergelijk het met Head Mounted Displays die jachtvliegers en helikopterpiloten helpen om hun situatiebewustzijn (situation awareness) te vergroten, zodat ze snel de juiste beslissingen kun
nen nemen. En dan zou Google Glass juist een bijdrage aan de verkeersveiligheid kunnen leveren!

18 oktober 2013 - door drs Richard van der Weide EurErg

Delen: