File bij de supermarkt

In ons dorp is een nieuwe Albert Heijn gebouwd. Er is een ruime parkeerplaats en ook een lange rij fietsenrekken waar je je fiets kwijt kunt. Ondanks deze faciliteiten kun je op drukkere momenten gemopper horen. Mensen met karretjes of fietsen lopen heen en weer op de stoep tussen de parkeerplaatsen en de fietsenrekken. De stoep is exact 2 karretjes breed maar dat is niet genoeg:

  • fietsen staan niet strak in het hek of zijn langer/breder dan normaal (denk aan de fietskrat!)
  • auto’s parkeren strak tegen de ‘biggetjes’ (drempels) met de neus over de stoep.
  • er is altijd wel iemand met een karretje of fiets aan het steken om in of uit te laden.
  • voor de winkeldeur staan paaltjes op de stoep.

Het gevolg is dat bij drukte alles vastloopt. De oorzaak lijkt dat mensen zich niet gedragen zoals de ontwerpers kennelijk dachten: auto’s zijn niet even lang, fietsen passen niet altijd in een rek. Winkelwagentjes, kinderbuggy’s en volgehangen fietsen zijn lastig te besturen in een krappe ruimte. Ook is er extra ruimte nodig om elkaar te passeren zonder achterlichtjes of bumpers te beschadigen, of zonder dat je blijft hangen in een fietsstuur of kinderwagenframe.

Het ontwerp van een omgeving heeft dus invloed op het gedrag van de gebruiker en kan hinder of gemak met zich meebrengen. Het is daarom van belang om bij een goed ontwerp de behoeften en gedrag van de mens als uitgangspunt te nemen en goed in kaart te brengen. Vanuit de behoefte van de mens kan vervolgens een goed (systeem) ontwerp tot stand komen. 

design%2Bvs%2Buser%2Bexperience.png

20 februari 2015 - door drs David de Bruijn EurErg

Delen: