{"id":225824,"date":"2020-11-25T14:21:33","date_gmt":"2020-11-25T14:21:33","guid":{"rendered":"https:\/\/www.intergo.nl\/?post_type=project&p=225824"},"modified":"2021-02-03T13:04:37","modified_gmt":"2021-02-03T13:04:37","slug":"ertms-in-nederland","status":"publish","type":"project","link":"https:\/\/www.intergo.nl\/sv\/project\/ertms-in-nederland\/","title":{"rendered":"ERTMS in Nederland"},"content":{"rendered":"
In 2014 is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu een strategie ontwikkeld om ERTMS in Nederland uit te rollen. Voorafgaand aan deze uitrol is een pilot gehouden (in de commerci\u00eble treindienst) op het baanvak tussen Amsterdam en Utrecht.<\/strong><\/p>\n Deze pilot liep van maart 2014 tot juni 2015. Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een baanvak met een zeer hoge treinintensiteit. De pilot werd uitgevoerd met zogenaamd Dual Signalling. Dit houdt in dat het baanvak is uitgerust met zowel conventionele seingeving en trein beveiligingssysteem (ATB), als ERTMS. Op het baanvak reed tijdens de pilot een mix aan ATB- treinen en ERTMS-treinen.<\/p>\n De pilot is ge\u00ebvalueerd aan de hand van 180 onderzoeks-items die betrekking hadden op verschillende onderzoeksgebieden. Ongeveer 20 items waren gerelateerd aan human factors voor machinisten, treindienstleiders en operationeel management (verkeersleiding, baanonderhoud en treinonderhoud).<\/p>\n Intergo heeft, samen met onderzoekspartners, de opdracht gekregen antwoorden te formuleren op de human factors onderzoeksvragen.<\/p>\n Om de verschillende onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden zijn meerdere onderzoeksmethoden toegepast.<\/p>\n Machinisten en treindienstleiders kunnen goed werken met ERTMS, maat vinden het lastig dat de afhandeling van storingen per baanvak en per materieeltype verschillend is. Het rijgedrag van machinisten met een ERTMS-trein in Dual Signalling of ERTMS-only verschilt van het rijgedrag in de conventionele situatie ATB-only, maar er zijn geen indicaties voor onveilig rijgedrag (er is echter geen uitputtend onderzoek verricht). De werkbelasting van machinisten stijgt bij transities van en naar ERTMS gebied. De kans op fouten bij machinisten is groter in het geval van storingen en in situaties met bijzondere treinprocessen. Er zijn verschillen in ERTMS-DMI\u2019s, ondanks de ERTMS standaarden. Werkbelasting van treindienstleiders is hoger voor de ERTMS-only situatie, vergeleken met Dual Signalling of het conventionele beveiligingssysteem. De kans op fouten bij treindienstleiders hangt af van factoren in de infrastuctuur, waaronder ook het treinbeveiligingssysteem. In Dual Signalling situaties is de werkbelasting in onderhoudsprocessen hoger, vergeleken met ERTMS-only of conventionele systemen.<\/p>\nOnderzoeksvragen<\/h2>\n
\n
Aanpak<\/h2>\n
\n
Resultaten<\/h2>\n