{"id":225824,"date":"2020-11-25T14:21:33","date_gmt":"2020-11-25T14:21:33","guid":{"rendered":"https:\/\/www.intergo.nl\/?post_type=project&p=225824"},"modified":"2021-02-03T13:04:37","modified_gmt":"2021-02-03T13:04:37","slug":"ertms-in-nederland","status":"publish","type":"project","link":"https:\/\/www.intergo.nl\/sv\/project\/ertms-in-nederland\/","title":{"rendered":"ERTMS in Nederland"},"content":{"rendered":"
\n
\n

In 2014 is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu een strategie ontwikkeld om ERTMS in Nederland uit te rollen. Voorafgaand aan deze uitrol is een pilot gehouden (in de commerci\u00eble treindienst) op het baanvak tussen Amsterdam en Utrecht.<\/strong><\/p>\n

Deze pilot liep van maart 2014 tot juni 2015. Het spoor tussen Amsterdam en Utrecht is een baanvak met een zeer hoge treinintensiteit. De pilot werd uitgevoerd met zogenaamd Dual Signalling. Dit houdt in dat het baanvak is uitgerust met zowel conventionele seingeving en trein beveiligingssysteem (ATB), als ERTMS. Op het baanvak reed tijdens de pilot een mix aan ATB- treinen en ERTMS-treinen.<\/p>\n

Onderzoeksvragen<\/h2>\n

De pilot is ge\u00ebvalueerd aan de hand van 180 onderzoeks-items die betrekking hadden op verschillende onderzoeksgebieden. Ongeveer 20 items waren gerelateerd aan human factors voor machinisten, treindienstleiders en operationeel management (verkeersleiding, baanonderhoud en treinonderhoud).<\/p>\n