{"id":225800,"date":"2020-11-14T14:35:03","date_gmt":"2020-11-14T14:35:03","guid":{"rendered":"https:\/\/www.intergo.nl\/?post_type=project&p=225800"},"modified":"2021-02-03T13:05:21","modified_gmt":"2021-02-03T13:05:21","slug":"incidenten-en-risico-analyse-bruggen","status":"publish","type":"project","link":"https:\/\/www.intergo.nl\/sv\/project\/incidenten-en-risico-analyse-bruggen\/","title":{"rendered":"Incidenten en risico analyse bruggen"},"content":{"rendered":"
In Vlissingen heeft zich in 2017 een incident voorgedaan op de Sloebrug. Tijdens het openen van de brug was nog een fietser aanwezig op het beweegbare gedeelte van de brug. Het incident heeft niet tot een ongeval geleid. De provincie Zeeland heeft Intergo gevraagd om het onderzoek naar dit incident uit te voeren om situaties als deze in de toekomst te voorkomen.<\/strong><\/p>\n Het incidentonderzoek is uitgevoerd om te leren en om het proces rondom veilige brugbediening te optimaliseren. Dit onderzoek is niet bedoeld geweest om een eventuele schuldvraag te beantwoorden.<\/p>\n Voor het onderzoek zijn verschillende stappen uitgevoerd:<\/p>\n Geconcludeerd is dat de provincie Zeeland aandacht heeft voor de veiligheid van de brugbediening op afstand. Er zijn stappen gezet naar aanleiding van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid m.b.t. ongeval Zaanstad. Er is een werkgroep \u2018van Veilig naar Veiliger\u2019, die actiepunten identificeert voor een veiliger bediening van bruggen en sluizen op afstand. \u00a0Ondanks dit blijkt uit het onderzoek dat de NCV op bepaalde punten niet is mee ge\u00ebvolueerd met de technische ontwikkelingen en de kennisontwikkeling (van bijvoorbeeld Rijkswaterstaat) over het bedienen van bruggen en sluizen.<\/p>\n Er zijn aspecten naar voren gekomen die urgent moeten worden opgepakt om de veiligheid in het bedienproces te waarborgen.<\/p>\n Naar aanleiding van het incident is Intergo gevraagd om voor alle 7 bruggen in beheer van de provincie een risico analyse te doen. \u00a0Daarbij zijn de volgende onderdelen in de analyse betrokken:<\/p>\n Er is een risicomodel ontwikkeld, waarbij per brug de risico\u2019s zijn vastgesteld op basis van de verschillende fases van het bedienproces. De uitkomsten hiervan zijn gebruikt om verbetermaatregelen te defini\u00ebren. Een beknopte rapportage van ons onderzoek is via de website van de Provincie Zeeland\u00a0hier<\/a>\u00a0te downloaden.<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" In Vlissingen heeft zich in 2017 een incident voorgedaan op de Sloebrug. Tijdens het openen van de brug was nog een fietser aanwezig op het beweegbare gedeelte van de brug. Het incident heeft niet tot een ongeval geleid. De provincie Zeeland heeft Intergo gevraagd om het onderzoek naar dit incident uit te voeren om situaties […]<\/p>","protected":false},"author":2,"featured_media":225801,"comment_status":"open","ping_status":"closed","template":"","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"project_category":[25,45,52,55,27,54,56,53],"project_tag":[61,34,42,35,62],"class_list":["post-225800","project","type-project","status-publish","has-post-thumbnail","hentry","project_category-alle-projecten","project_category-markten","project_category-nautisch","project_category-ontwerp-services","project_category-risicoanalyse","project_category-services","project_category-veiligheid","project_category-wegvervoer","project_tag-nautisch","project_tag-ontwerp","project_tag-risicoanalyse","project_tag-veiligheid","project_tag-wegvervoer"],"yoast_head":"\n\n
\n