{"id":224895,"date":"2015-02-12T14:44:52","date_gmt":"2015-02-12T14:44:52","guid":{"rendered":"https:\/\/www.intergo.nl\/?p=224895"},"modified":"2020-06-13T14:45:58","modified_gmt":"2020-06-13T14:45:58","slug":"costa-concordia-een-human-factors-perspectief","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.intergo.nl\/sv\/costa-concordia-een-human-factors-perspectief\/","title":{"rendered":"Costa Concordia: Een human factors perspectief"},"content":{"rendered":"
Gisteren is Kapitein Fransesco Schettino van het cruiseschip Costa Concordia veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf voor dood door schuld (32 doden), het vroegtijdig verlaten van zijn schip en het veroorzaken van schipbreuk.<\/span><\/p>\n https:\/\/youtu.be\/8ZNpkaTlCRM<\/a><\/span><\/p>\n In de nasleep van de ramp zijn er verschillende beschuldigingen<\/a> geuit naar Kapitein Fransesco Schettino en ander personeel, zo zou het sturend personeel wel eens dronken hebben gevaren, zou er sprake zijn van corruptie en mogelijk zelfs prostitutie. Centraal in het proces staat ook de koersafwijking die het schip maakte om een zeemansgroet<\/a> te brengen aan het eilandje Giglio en de scheepskok, die daar was opgegroeid. Al met al lijkt het er op dat er sprake was van een cultuur\u00a0 rond het schip en de kapitein die niet bijdroeg aan de veiligheid van de passagiers, bemanning en schip. Terecht stelt men dan ook de vraag\u00a0 \u2018wie er schuld heeft\u2019. Echter, deze vraag is niet eenvoudig te beantwoorden.<\/span><\/p>\n