{"id":224616,"date":"2019-05-16T13:24:40","date_gmt":"2019-05-16T13:24:40","guid":{"rendered":"https:\/\/www.intergo.nl\/?p=224616"},"modified":"2021-02-10T10:28:02","modified_gmt":"2021-02-10T10:28:02","slug":"kappen-met-bomen-kappen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.intergo.nl\/sv\/kappen-met-bomen-kappen\/","title":{"rendered":"Kappen met bomen kappen"},"content":{"rendered":"
Deze week in het nieuws: de provincie Gelderland is van plan 343 bomen langs de N319 tussen Ruurlo en Groenlo te kappen. Er is veel protest over de verschillende de argumenten, en of \u201cde veiligheid\u201d opweegt tegen cultuur en natuur.<\/p>\n
Vorig jaar al besloot het kabinet 50 miljoen te steken in het veiliger maken van autowegen buiten de bebouwde kom. Minister Van Nieuwenhuizen wilde op gevaarlijke punten vangrails plaatsen en obstakels als bomen verwijderen. Dat klinkt op het eerste gehoor goed. Maar tegen het verwijderen van bomen kwam veel protest. Gelukkig maar want bomen zijn mooi en nuttig. De maatregel roept ook veel vragen op omdat er allerlei onderzoek is gedaan dat het effect op veiligheid heel anders waardeert:<\/p>\n
Veiligheid is geen simpel begrip. Bomen zijn niet de\u00a0enige oorzaak van ongevallen op de inderdaad gevaarlijke provinciale wegen, en vaak ook niet de\u00a0hoofdoorzaak. Er spelen verschillende factoren een rol, vaak in combinatie, en daarvoor moet je veel weten van het gedrag en het functioneren van de mens. En goed omschrijven welke context en aannames je in gedachten hebt. Zoek uit of botsingen met een boom pas ontstonden na een te hoge snelheid, het kijken op een smartphone of een andere afleiding. Of dat die boom rechtstreeks een gevaar was omdat hij het zicht belemmerde of te dicht in een scherpe bocht staat. Of dat het obstakel geen boom was maar een tegenligger. Vervolgens kun je\u00a0gericht maatregelen nemen. Het domweg verwijderen van bomen is te kort door de bocht!<\/p>\n