Rail & OV

ertms dmi

Interface voor ETCS/ERTMS

Het treinverkeer wordt steeds internationaler. Maar elk land kent tot nu toe eigen beveiligingssystemen om het treinverkeer in goede banen te leiden. Om te voorkomen dat internationale treinen verschillende systemen aan boord moet hebben, is een Europees beveiligings–systeem genaamd ERTMS/ETCS ontwikkeld.

Aanpak

De driver-machine interface (DMI) voor ETCS/ERTMS is mede door Intergo ontworpen. In diverse pilot-projecten zijn ontwerpvoorstellen door machinisten geëvalueerd. Het uiteindelijke ontwerp is met behulp van een mobiele operationele simulator getest door machinisten in verschillende Europese landen. De simulator bestaat uit een omgevingsdeel, het buitenbeeld, een treindeel, namelijk een stuurtafel met touchscreen voor presentatie en bediening, en een testdeel voor controle over de proeven en voor de registratie van testgegevens.

Resultaat

Niet alleen de verantwoordelijken maar vooral ook de machinisten zijn zeer enthousiast over de wijze van informatiepresentatie en over de bedieningsmogelijkheden.
Inmiddels is het ontwerpvoorstel gedetailleerd vastgelegd in een Europese CENELEC-norm en TSI. Hierdoor wordt bereikt dat elke leverancier van het beveiligingssysteem eenzelfde mens-machine interface levert en ontstaat er eenheid in verscheidenheid.

Downloads

Onderstaande documenten - die de ontwikkeling van de ETCS-DMI beschrijven - kunnen worden gedownload:

Development of a European solution for the Man-Machine ETCS Interface. Utrecht: UIC/AMG, UIC report: A200/M.F5-945222-02.00-950228, Maessen, E.J.M., Rookmaaker, D.P., Verhoef, L.W.M., & Vorderegger, J.R.(1995). 14Mb

ERTMS (ETCS/EIRENE) MMI. The Man Machine Interface of the European Train Control System and the European Radio System for Railways. UIC, Paris, October 1998. 10Mb