{"id":225145,"date":"2015-09-08T14:33:01","date_gmt":"2015-09-08T14:33:01","guid":{"rendered":"https:\/\/www.intergo.nl\/?p=225145"},"modified":"2020-06-30T14:34:12","modified_gmt":"2020-06-30T14:34:12","slug":"de-fietsapp-grenzen-aan-automatisering","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.intergo.nl\/en\/de-fietsapp-grenzen-aan-automatisering\/","title":{"rendered":"De fietsapp: grenzen aan automatisering?"},"content":{"rendered":"
Om bij te dragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid heeft een verzekeraar een app ontwikkeld voor smartphones die inkomende berichten en sociale media gebruik blokkeert bij snelheden boven vijftien kilometer per uur.\u00a0 De app is bedoeld voor automobilisten, maar werkt ook op fiets, brommer of motor.
\nAfleiding is een bekende bron voor veel (bijna-)ongelukken. Afleiding komt niet alleen voor in het verkeer door gebruik van mobiele telefoons, maar ook bijvoorbeeld in andere sectoren zoals tijdens het bereiden van medicatie door verpleging.\u00a0 Met verschillende tactieken proberen human factors specialisten het beste uit de mens te halen \u00e9n tegelijkertijd de mens tegen zichzelf te beschermen. Wij mensen zijn vooral goed in het geconcentreerd achtereenvolgens uitvoeren van taken. Het gelijktijdige multitasken is slechts weggelegd voor enkele goedgetrainde ‘acrobaten’ die snel kunnen switchen tussen twee taken.<\/p>\n
<\/p>\n
Als eenvoudige sterveling vind ik het fijn wanneer bepaalde – klaarblijkelijk – onverstandige handelingen onmogelijk worden gemaakt in hun ontwerp.\u00a0 Het idee van deze app, die de uitvoering van ongewenste dubbeltaken tijdens het rijden belemmert, klinkt goed. Als human factors specialist vraag ik me tegelijkertijd ook af wat er gebeurt als ik mijzelf wel met hogere snelheid verplaats, maar niet zelf stuur, bijvoorbeeld in de trein zit? De passagiersfunctie in de app, heft de blokkering op en alle meldingen komen gelukkig gewoon binnen.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
In de toekomst verwacht ik een persoonlijkere, nauwe relatie tussen het vervoermiddel en zijn eigenaar\/ bestuurder. Het verleiden van de soms overmoedige mens tot het gewenste gedrag in de verschillende situaties en het belonen van het gewenste gedrag lijkt mij daarbij de uitdaging. Dan verdient een verkeersdeelnemer ‘punten’, als hij zijn smartphone met rust laat tijdens zijn actieve deelname aan het verkeer. Partijen als verzekeraars kunnen de opgebouwde punten dan met hun verzekerde verrekenen.<\/p>\n
De belangen en kenmerken van allerlei betrokkenen in het verkeer zijn divers en versnipperd: fabrikanten, kopers en gebruikers van vervoermiddelen, andere verkeersdeelnemers. Ze zijn niet in een allesomvattend systeem te vangen. En juist deze complexiteit rond sectoren zoals verkeer of gezondheidszorg en de combinatie met automatiseringsvraagstukken maakt ons vak zo interessant.<\/p>\n
<\/p>\n
8 september 2015 – door\u00a0drs Kirsten Schreibers EurErg<\/em><\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Om bij te dragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid heeft een verzekeraar een app ontwikkeld voor smartphones die inkomende berichten en sociale media gebruik blokkeert bij snelheden boven vijftien kilometer per uur.\u00a0 De app is bedoeld voor automobilisten, maar werkt ook op fiets, brommer of motor. Afleiding is een bekende bron voor veel (bijna-)ongelukken. […]<\/p>","protected":false},"author":2,"featured_media":224604,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","footnotes":""},"categories":[8],"tags":[],"class_list":["post-225145","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-blogs"],"yoast_head":"\n