Het virtuele fietspad

Na een bezoekje aan mijn ouders rijden we ’s avonds over de Lochemseweg door het bos. Het is een provinciale weg (N339) die van Epse naar -inderdaad - Lochem loopt.

Foto 1. Zicht op een provinciale weg

Het is donker, op grote afstanden staan lantaarnpalen aan één kant van de weg. Links en rechts zijn met stippellijnen fietspaden aangegeven. Zie foto 2. Er blijft in het midden een smal strookje voor de auto’s over zodat je bij een tegenligger bijna volledig op die fietsstrook moet rijden. Er komt een tegenligger, ik wijk uit op de fietsstrook. Zodra mijn ogen weer aan het donker gewend zijn, doemt een meisje met schoudertas op. Ze loopt midden op de fietsstrook aan mijn kant en is kennelijk op weg naar de bushalte iets verderop. Ik moet hard remmen en uitwijken.

Foto 2. Bron: Google Maps

Waarom is hier geen veilige looproute? Had ik een fietser kunnen zien die toevallig een zwak achterlichtje of kapotte reflector had?
Misschien heeft men gedacht dat ik door de smalle weg ‘vanzelf’ wel voorzichtig zal rijden. Maar je mag hier 60 en de weg is lang. De lichtbundel van het dimlicht van de auto schijnt maar 30 meter ver. Dat geeft je een reactietijd van 2 seconden. Vervelend is dat je juist bij een tegenligger naar die fietsstrook moet en ook nog verblind wordt.
Misschien dacht men de aandacht op mogelijke fietsers te vestigen door die opvallende markeringen. Dat is zo, had het dan niet één duidelijke strook moeten zijn?   Nu zijn het twee virtuele fietspaden.
Misschien dacht men dat er toch geen voetgangers zijn. Voetgangers hebben geen achterlicht en ook geen reflector. Maar er staan heel veel huizen verspreid langs de route en die gaan misschien ook wel eens naar de buren of naar de bus.
Misschien vond men die paar straatlantaarns wel genoeg. Even verderop in Epse staan er meer, en daar kun je goed zien of er iemand loopt of fietst.

Verbreden van de weg zal kostbaar zijn, er is gewoon weinig ruimte. Het probleem komt overal voor, zie een artikel van Fietsberaad.

Het blijft echter schipperen en het probleem van donker wordt hier nog niet eens besproken.

Misschien is meer verlichting een oplossing voor de Lochemseweg?

22 april 2014 - door drs David de Bruijn EurErg

Delen: