Veiligheid

Menselijke fouten staan tegenwoordig sterk in de belangstelling. Zeker ook in de Rail + OV sector. Vaak is de mens een cruciaal onderdeel van een veiligheidsketen. Menselijke fouten zijn niet uit te sluiten, maar de kans op een fout is wel te minimaliseren. Er wordt veel aandacht besteed aan veilig gedrag en het volgen van procedures. Dat is nodig, maar is nog geen garantie dat het proces of systeem ook veilig functioneert. 

De focus op gedrag wordt ook wel Behaviour Based Safety genoemd. Maar Behaviour Based Safety is niet hetzelfde als Process Safety of System Safety. Een andere kijk op menselijk gedrag is nodig om het ideaal van Process Safety of System Safety te bereiken.

Intergo legt de link met het ontwerp van systemen. Bovendien beschouwen we de mens niet alleen als een faalfactor, maar zeker ook als een succesfactor voor veiligheid. Intergo levert hier (een bijdrage aan) risico-analyses, safety cases en ongevallenonderzoek (of incidentenonderzoek). Meer info is ook te vinden op onze minisite over dit onderwerp: http://www.humanerror.nl

Projecten Veiligheid

Geen 'knippersein' voor machinisten op het spoor

Geen 'knippersein' voor machinisten op het spoor

Staatssecretaris Sharon Dijksma beoordeelt de overgang van het huidige rode seinbeeld naar het seinbeeld rood-knipper als ondoelmatig. Er was een voorstel ingediend om in plaats van het permanent rode seinbeeld, rode knipperlichten toe te passen langs het spoor. Lees meer

ERTMS in Nederland

ERTMS in Nederland

In 2014 is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu een strategie ontwikkeld om ERTMS in Nederland uit te rollen. Voorafgaand aan deze uitrol is een pilot gehouden (in de commerciĆ«le treindienst) op het baanvak tussen Amsterdam en Utrecht. Lees meer

Human Factors redt monumentaal station Leeuwarden

Human Factors redt monumentaal station Leeuwarden

Door het project ESGL (Extra Sneltrein Groningen Leeuwarden) worden het perron en kopspoor aan de oostzijde van station Leeuwarden verlengd zodat ook langere treinen ingezet kunnen worden. De beschikbare ruimte om het kopspoor te verlengen is beperkt want het kopspoor ligt ingeklemd tussen het stationsgebouw en een overweg. Lees meer

Treinbotsing Amsterdam Westerpark

Treinbotsing Amsterdam Westerpark

Intergo heeft in opdracht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onderzoek verricht naar de menselijke factoren die een rol hebben gespeeld bij de treinbotsing in Amsterdam Westerpark op 21 april 2012. Lees meer

Orbit

Orbit

Bij het huidige treinbeveiligingssysteem ATB-EG is het mogelijk om met 40 km/u door een rood sein te rijden. Om het veiligheidsniveau te verhogen is Orbit ontworpen. Lees meer

Contact

drs Richard van der Weide EurErg drs Richard van der Weide EurErg
directeur / human factors consultant

ir Melcher Zeilstra EurErg ir Melcher Zeilstra EurErg
partner / human factors consultant