Blauwe lamp voor de machinist

Opdrachtgever: Nederlandse Spoorwegen (NS)
Sector: Rail + OV » Informatie

NS wil met displays langs het perron aan de reizigers aangeven waar de deuren van de trein zich zullen bevinden. Het doel is dat reizigers snel en op de juiste plek kunnen instappen. Het is dan wel noodzakelijk dat de machinist op exact het goede punt stopt.

Daarvoor is een blauwe lamp bedacht en beproefd op station Den Bosch. Afhankelijk van de lengte van de trein brandt er op de juiste positie een blauwe lamp aan de perronkap.
Het ontwerp van die lamp moest zorgvuldig gebeuren. De machinist stopt ervoor en beschouwt de lamp als een soort lichtsein, een zeer belangrijk signaal. Het blauwe licht mag natuurlijk het zicht op de echte lichtseinen niet hinderen, die zich vlakbij kunnen bevinden.

In de proef bleek de blauwe lamp aanvankelijk onvoldoende zichtbaar. Door Intergo is de optiek van de lamp aangepast en door de aannemer is deze anders gemonteerd. In gesprekken met machinisten bleek deze versie uitstekend zichtbaar zonder storend te zijn.
Verder is in workshops besproken hoe de machinist omgaat met de blauwe lamp. Zo blijkt het belangrijk dat de lamp enige tijd voor aankomst van de trein brandt en dat deze op ruime afstand zichtbaar is, zodat de machinist de juiste remming kan kiezen. Ook is met machinisten gesproken over wat nodig is als tot verdere invoering van de blauwe lamp wordt besloten.

Op basis van de workshop en de gesprekken zijn specificaties opgesteld voor de blauwe lamp en het gebruik ervan.

Neem contact op over dit project

Contact

drs Richard van der Weide EurErg drs Richard van der Weide EurErg
directeur / human factors consultant

ir Melcher Zeilstra EurErg ir Melcher Zeilstra EurErg
partner / human factors consultant