Intergo helpt Spaarne Gasthuis met opleiden calamiteitenonderzoekers.

Sector: Gezondheidszorg

Het Spaarne Gasthuis heeft al langere tijd de wens om effectief en structureel te leren van gemelde incidenten. Intergo is daarbij gevraagd om de leden van alle VIM-commissies op te leiden in de gewenste methodiek.

Tijdens de opleiding kwam specifiek de psychologie achter het maken van fouten aan de orde en hoe te komen tot robuuste verbetermaatregelen. Van de behandelde onderwerpen zijn samen met het Spaarne Gasthuis verschillende e-modules gemaakt. Daarnaast zijn er stap-voor-stap gidsen gemaakt voor het doen van incidentenanalyses.

De opleiding had onder andere de volgende leerdoelen:

  • Inzicht krijgen in het human factors vakgebied en systeemdenken
  • Na afloop kunnen uitleggen hoe mensen fouten maken
  • Relevante gebeurtenissen uit een incident halen
  • Oplossingsrichtingen en barriĆØres benoemen om herhaling van incidneten te voorkomen.

Inmiddels werken de VIM-commissies van het Spaarne Gasthuis succesvol met de nieuwe methodiek.

Neem contact op over dit project

Contact

ir Alfred van Wincoop ir Alfred van Wincoop
partner

Gert-Jan Kamps MSc Gert-Jan Kamps MSc
human factors consultant