Rail & OV

Treinbotsing Amsterdam

Intergo heeft in opdracht van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) onderzoek verricht naar de menselijke factoren die een rol hebben gespeeld bij de treinbotsing in Amsterdam Westerpark op 21 april 2012.

Het onderzoek heeft zich met name gericht op de rol van de machinist en de treindienstleider. Bij dit onderzoek gaat het uitdrukkelijk niet om de schuldvraag, maar om het blootleggen van factoren die een rol spelen bij:
- het niet stoppen voor een rood sein door de machinist;
- de mogelijkheid om een (dreigende) passage van een rood sein te signaleren door de treindienstleider.
Beide Intergo rapporten zijn als downloadbare bijlage bij het hoofdrapport van de OVV beschikbaar: 

http://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/1175/treinbotsing-tussen-intercity-en-sprinter-21-april-2012

David de Bruijn is enkele malen als gastdocent uitgenodigd bij Cranfield Universiteit om onze analyse van het treinongeval Westerpark als een casus te presenteren.